Fotografie gids 2017 door Erwin de Visser

Met de groeiende aandacht en populariteit van fotografie heb ik een gids geschreven (voor beginnend fotografen, hobbyisten etc.).

In deze gids geef ik uitleg over fotografie en gebruik van een spiegelreflex camera aan de hand van een aantal punten.

 

De fotografie gids is binnenkort beschikbaar in vorm van een gratis digitale download.


ErwindeVisserLogo-withoutbackground-3.png

Fotografie; Zoveel te leren, maar waar moet je beginnen? In deze korte gids geef ik een aantal tips als je net met een spiegelreflexcamera begint., en bespreek ik een aantal onderwerpen die de basis van fotografie vormen.


Inhoud:

⦁ Begin

⦁ Handleiding

⦁ LCD scherm of zoeker

⦁ Diafragma

⦁ Sluitertijd

⦁ ISO

⦁ Compositie

⦁ Lenzen

⦁ Nabewerking

⦁ Bescherming van jouw foto's

⦁ Afsluiting


Een goed begin is het halve werk

Ik wil om te beginnen zeggen dat niet alleen de camera zelf belangrijk is: een goede fotograaf kan in de juiste omstandigheden met het juiste licht ook een goede foto maken. Dit vereist dat je je camera beter leert kennen en veel experimenteert.
Heel veel fotografen, of ze nu net beginnen of niet, denken vaak dat ze met een nieuw objectief of een nieuwe camera(body) betere foto's kunnen maken. De apparatuur waarmee je fotografeert is echter maar een klein onderdeel van fotografie en heeft dus ook maar een kleine invloed op het uiteindelijke resultaat.

De Handleiding

Een goed begin is de handleiding. Niet om snel helemaal door te lezen, maar omdat dit een goed hulpmiddel biedt om de verschillende functies van je camera te leren kennen. Zeker als je in een boek of op internet bepaalde technieken leert en je wilt bekijken hoe dit met jouw camera werkt. Houd daarom de handleiding zeker erbij als je met je camera op stap gaat.

Lcd scherm of Zoeker

5326ecd0e578e-zoom.jpg

In tegenstelling tot een compactcamera kijk je bij een spiegelreflexcamera door een zoeker om de compositie te bepalen. Hier komt de spiegel uit spiegelreflex vandaan, het beeld van de lens wordt door middel van een opklapbare spiegel naar de zoeker gestuurd. Op het moment dat je de foto maakt klapt de spiegel omhoog zodat het licht op de sensor kan vallen, na de ingestelde sluitertijd klapt de spiegel weer om.


Door de zoeker zie je dus precies hetzelfde beeld als de uiteindelijk foto, hoewel niet alle zoekers 100 procent van het beeld tonen. Als je een foto maakt is het een goed idee om met je oog langs de randen van het beeld te gaan om te kijken of je niet toevallig een prullenbak of ander vervelend element in de foto hebt opgenomen die de aandacht kan afleiden.
Op de meeste nieuwe camera’s zit een functie die Liveview heet, hiermee kun je op het LCD scherm aan de achterkant van de camera het beeld zien. Dit levert echter een minder stabiele situatie op, je moet je handen uitgestrekt voor je houden in plaats van door de zoeker te kijken.


Dit gaat nog wel met een compactcamera, maar een spiegelreflexcamera en de bijhorende lens is vaak zwaarder, waardoor je grote kans hebt op onscherpte door beweging van de camera. Daarnaast zie je vrij weinig op het LCD scherm met veel zon. Liveview is handig als je de camera op een statief gebruikt of als je niet makkelijk door de zoeker kunt kijken.

Diafragma

Kies voor diafragmavoorkeur (soms A genoemd, soms Av) op de draaiknop bovenop je camera. Met deze knop kun je zelf bepalen hoe scherp de achtergrond wordt. Hoe lager het getal, des te onscherper je de achtergrond kan krijgen. Dit zorgt er voor dat je onderwerp uit de achtergrond lijkt te komen, je krijgt een meer driedimensionaal beeld.


Hoe sterk het effect wordt hangt wel af van hoe ver je van je onderwerp staat en hoe ver weg de achtergrond is. Als je volledig ingezoomd je onderwerp in beeld neemt, met een laag getal en de achtergrond is een stuk verderop, dan zou je dit effect moeten zien.
Het is geen schande zo’n automatische stand te kiezen, ik fotografeer bijna altijd op de diafragmavoorkeur stand als ik mensen (potretten etc.) en landschappen vastleg en in alle andere gevallen de sluitertijdvoorkeur stand.

Sluitertijd

Let op dat de camera niet automatisch een te langzame sluitertijd instelt. Dan loop je risico op beweging doordat de camera is bewogen tijdens het nemen van de foto. Probeer de sluitertijd niet onder de 1/60s te laten komen, afhankelijk van de zoom die je gebruikt op de lens moet dit nog wat sneller. 


Of kies voor de S stand op het draaiwiel bovenop de camera, hiermee geef je een voorkeur aan voor de sluitertijd. In fotografie worden tijden uitgedrukt in fracties van seconden, een normale sluitertijd duurt bijvoorbeeld 1/125s of 1/250s. Dit is heel kort en dit zorgt er voor dat je ook een klein beetje beweging nog scherp kunt vastleggen. 

 

Sluitertijd kun je bijvoorbeeld gebruiken als je beweging wilt laten zien in je foto of juist beweging wilt stopzetten. Denk aan het vastleggen van een waterval, met een langere sluitertijd laat je de beweging van het water zien, iets wat met het blote oog nooit valt te zien. Zorg er dan wel voor dat je camera op een muurtje of statief rust.


Een snelle sluitertijd zal er voor zorgen dat je beweging kunt stopzetten.

De ISO

De ISO waarde geeft aan hoe gevoelig de sensor is voor het licht dat je vastlegt. Hoe hoger het getal, hoe minder licht op de sensor hoeft te vallen om dezelfde belichting te krijgen. ISO 100 is vrijwel de standaard voor bijna alle camera soorten. Voor het beste resultaat houd je in de meeste gevallen deze waarde standaard zo ingesteld.


Maar vergeet niet dat dit een handig hulpmiddel is als je bijvoorbeeld binnen of in een groot gebouw fotografeert. Als je het diafragma wijd open hebt (een laag diafragma getal) en je sluitertijd wordt te langzaam om nog een scherp resultaat te krijgen, dan kun je de ISO waarde verhogen om de sluitertijd weer te versnellen zodat je alsnog met de camera in de hand een foto kunt nemen.
ISO is dus een ideale manier om bij minder licht toch de gewenste foto te maken. Zoals met alles heeft echter elk voordeel ook een nadeel. De lichtgevoeligheid van de sensor neemt toe, maar je loopt ook meer risico op ‘ruis’ in de foto, de digitale foutjes. Je krijgt bijna alleen ruis op je fotos door te fotograferen met een hogere ISO waarde.


Afhankelijk van de kwaliteit van de sensor in de camera zie je ruis toenemen vanaf ongeveer ISO 400. Sommige camera’s zijn wat gevoeliger hiervoor dan anderen. De ruisgevoeligheid bepaalt ook hoe lang je in de schemering of binnen zonder statief door kunt blijven fotograferen en toch acceptabele resultaten kunt krijgen.

 

Voor de ISO waarde is geen voorkeur stand, maar je kunt je camera vaak wel instellen op de ‘auto ISO’ stand. Doe dit vooral als je veel wisselende lichtomstandigheden hebt. De ISO waarde heeft gelijk gevolg voor de uiteindelijke beeldkwaliteit, het is goed om te weten tot hoever je met jouw camera kunt gaan voordat je zoveel ruis ziet dat het geen mooi beeld meer oplevert. Beter een scherp beeld met wat ruis dan een onscherp ruisloos beeld.

De compositie


Ik vind dit persoonlijk het belangrijkste gedeelte dat voorkomt in fotografie. Je maakt een foto, omdat je 'voelt' wat je ziet. Maar wat je in de echte wereld ziet laat zich niet altijd naar het beeld overzetten van je monitor of een afdruk. Een belangrijk onderdeel in het fotograferen is de compositie. Onder deze term verstaan we hoe je de verschillende onderdelen die de foto vormen in het beeld zijn geplaatst.


Bij fotografie is het belangrijk dat de kijker goed kan zien wat het onderwerp van de foto is. Door je standpunt te wijzigen, in- en uit te zoomen of door een stap vooruit of achteruit te zetten kun je elementen uitsluiten of juist toevoegen aan de foto waardoor je een beter verhaal kunt vertellen.

 

Het is de bedoeling dat je publiek even bij je foto blijft hangen. Bij de compositie is het belangrijk alleen die elementen in het beeld op te nemen die belangrijk zijn voor het beeld, overbodige elementen moet je zoveel mogelijk weglaten, omdat ze alleen maar afleiden van het hoofdonderwerp.


Een compositie kan misschien wel interessanter zijn als je niet erg aan de ‘regels’ vasthoudt, maar juist voor een afwijkende compositie kiest. Regels bestaan sowieso niet in fotografie, experimenteer zoveel mogelijk, je merkt vanzelf wel wat werkt.

Lenzen

//b.jwwb.nl/unsplash/bZ30gBgTTb4.jpg


Wat een spiegelreflexcamera extra biedt ten opzichte van een traditionele compactcamera is de mogelijkheid om lenzen te wisselen. Hierdoor kun je je camera aanpassen aan het onderwerp dat je fotografeert. Een groothoeklens als je het hele gebouw wilt fotograferen en een telelens als je meer geïnteresseerd bent in vogels.


Je hoeft niet een uitgebreide collectie lenzen te hebben bij de start, je kunt eerst met de bijgeleverde ‘kitlens’ en eventueel een zoom telelens zoals een 70-300mm lens uitproberen welke onderwerpen je liggen. Vaak kun je al door een paar stappen voor- of achteruit te zetten je onderwerp beter in beeld brengen.

 

Als je op zoek gaat naar een nieuwe lens, bedenk dan dat de kwaliteit van een lens een grote invloed kan hebben op het eindresultaat. Een lens gaat vele jaren langer mee dan de camera zelf, een goede aankoop kan een investering voor de toekomst zijn. Bedenk vooraf goed waar je behoeftes liggen en probeer verschillende lenzen uit. Let op dat je lenzen kiest die geschikt zijn voor je camera, Nikon lenzen werken niet op een Canon camera en andersom.

 

Koop nog niet meteen een aantal nieuwe lenzen, tenzij je een heel goed idee hebt van het soort fotografie dat je wilt gaan doen is het een goed idee eerst even te experimenteren met de kitlens, de bijgeleverde zoomlens.
De kwaliteit is meestal niet super, maar je kunt er nog steeds goede foto’s mee maken en door de beperkingen te leren kennen weet je beter waar je behoefte aan hebt. Ikzelf gebruik ook nog steeds de kitlens omdat het zo'n veelzijdige lens is. Mijn persoonlijke lens voorkeur is een 18-55mm en een 70-200 mm objectief.

 

Als je een dure lens hebt wil je die natuurlijk wel beschermen. Dit is een veelvoorkomend onderwerp, veel fotografen gebruiken een doorzichtig filter voor bescherming van de lens, anderen zeggen weer dat een zonnekap op de lens al voldoende is. Ikzelf gebruik eigenlijk bijna altijd een zonnekap.

Nabewerking

DSC_0025-3.jpg

Veel foto’s die je ergens ziet zijn achteraf bewerkt. Dit kan heel weinig zijn, het verhogen van het contrast, het verwijderen van 'stofjes' en het bijsnijden van de foto, tot uitgebreide bewerkingen als het vervangen van de lucht of het combineren van twee of meer foto’s.


Als je trots bent op je foto’s wil je die delen met de wereld. Er zijn veel websites waar je gratis of tegen betaling je foto’s kunt uploaden en kunt vragen om kritiek door 't publiek. Ook op social media worden er massaal foto's gedeeld door bekende fotografen, hobbyisten etc.

 

Het is allemaal enorm laagdrempelig geworden dus het is nu de kunst om ertussenuit te springen met jouw werk!
Veel foto’s van fotografen zien alleen de fotografen zelf, iedereen maakt wel eens slechte foto’s. Heb je veel dezelfde foto’s probeer dan altijd de beste uit te zoeken en te plaatsen.

Bescherming van jouw foto's

Je kunt je werk op verschillende manieren beschermen. Een goede, eenvoudige manier is het plaatsen van een logo of watermerk op je foto.


De reden om een watermerk te gebruiken is tegen diefstal. Met jouw naam op de foto kan iedereen zien dat jij degene bent die de foto gemaakt heeft, en dat ze die niet zo maar kunnen overnemen.


Zonder logo of watermerk op foto's is de fotograaf ervan ook heel lastig te achterhalen. Op internet kunnen foto's van jou opduiken terwijl jij daar echt geen toestemming voor hebt gegeven.


Om een watermerk/logo te maken zijn er tegenwoordig heel veel programma's beschikbaar. Je kunt eventueel natuurlijk ook gewoon iets naar je eigen zin laten maken door een proffesional. Een voorbeeld van een gratis programma voor het maken van je eigen logo of watermerk is Inkscape.

Afsluiter

Ik wil graag afsluiten met de woorden dat zelfs de meest proffesionele fotograaf ook wel eens slechte foto's maakt!

Fotografie is één groot experiment met je camera. Voor mij maakt het dat ook zo leuk! Ik ben altijd benieuwd waar mijn experimenten met mijn camera op uit lopen.

Geschreven door Erwin de Visser - All rights reserved © 2017 


Add comment

Comments

There are no comments yet.